DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Tıbbın Klinik Temelleri I
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CBM 101
Güz
1
2
2
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı klinik pratikte kullanılacak seçilmiş teknik becerileri edinmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Antropometrik ölçümleri doğru olarak yapabilir.
  • 2. Fizik incelemenin temel yöntemlerini uygulayabilir.
  • 3. Yaşamsal bulguları nasıl değerlendireceğini gösterir.
  • 4. İnfant, çocuk ve erişkinde boğulan hastaya yardım manevralarını uygulayabilir.
  • 5. Pediatrik ve erişkin temel yaşam desteğini sistematik bir şekilde uygulayabilir ve otomatik external defibrilatör uygulamasını gösterebilir .
  • 6. Orofaringeal airway uygulaması ve balon maske ventilasyonunu etkin biçimde yapabilir
Ders Tanımı Tıbbın Klinik Temelleri (TKT) 101 dersi klinik uygulamalarda kullanılan seçilmiş teknik becerileri içermektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Oryantasyon
2 Klinik Beceri eğitimi ve beceri laboratuvarının tanıtımı Eğitim föylerinin ilgili bölümünün incelenmesi
3 Antropometrik ölçümler I Eğitim föylerinin ilgili bölümünün incelenmesi
4 Antropometrik ölçümler II Eğitim föylerinin ilgili bölümünün incelenmesi
5 I. Değerlendirme -
6 Temel fizik inceleme yöntemleri Eğitim föylerinin ilgili bölümünün incelenmesi
7 Yaşamsal bulgu değerlendirme I Eğitim föylerinin ilgili bölümünün incelenmesi
8 Yaşamsal bulgu değerlendirme II Eğitim föylerinin ilgili bölümünün incelenmesi
9 II. Değerlendirme -
10 Boğulan hastaya yardım (erişkin& çocuk) 1. İEÜTF Klinik Beceri Rehberi Burns, Elisabeth A. , Kenneth Corn, and James Whyte. "Practical Procedures." Chap. 18 In Oxford American Handbook of Clinical Examination and Practical Skills, 547 - 55. 198 Madison Avenue, New York: Oxford University Press, 2011.
11 Temel yaşam desteği 1 1. İEÜTF Klinik Beceri Rehberi 2. Council, European Resuscitation. "CPR Guidelines." Last modified 2017. Accessed July 7th, 2017. https://cprguidelines.eu.
12 Temel yaşam desteği 2 1. İEÜTF Klinik Beceri Rehberi 2. Council, European Resuscitation. "CPR Guidelines." Last modified 2017. Accessed July 7th, 2017. https://cprguidelines.eu.
13 Pediatrik Temel Yaşam Desteği 1. Nelson Essentials of Pediatrics, Karen J. Marcdante, Robert M. Kliegman, International edition, 2015 ISBN:978-0-323-22700-1 Page:124-127..
14 Defibrilasyon- AED 1. İEÜTF Klinik Beceri Rehberi 2. Council, European Resuscitation. "CPR Guidelines." Last modified 2017. Accessed July 7th, 2017. https://cprguidelines.eu
15 Orofaringeal airway ve balon maske ile ventilasyon uygulaması, 1. İEÜTF Klinik Beceri Rehberi 2. Burns, Elisabeth A. , Kenneth Corn, and James Whyte. "Practical Procedures." Chap. 18 In Oxford American Handbook of Clinical Examination and Practical Skills, 547 - 55. 198 Madison Avenue, New York: Oxford University Press, 2011.
16 III. Değerlendirme
Ders Kitabı
  1. Burns EA, Corn K, Whyte J. Oxford American Handbook of Clinical Examination and Practical Skills. 198 Madison Avenue, New York: Oxford University Press.
  2. Council, European Resuscitation. "CPR Guidelines." Last modified 2017. Accessed July 7th, 2017. https://cprguidelines.eu.
  3. Nelson Essentials of Pediatrics, Karen J. Marcdante, Robert M. Kliegman, International edition, 2015 ISBN:978-0-323-22700-1
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. İEÜTF Klinik Beceri Rehberi
  2. Klinik Beceri Eğitim Föylerinde belirtilen kaynaklar
  3. İnternet ortamından önerilen videolar

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
3
60
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
16
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
1
16
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
3
3
Final Sınavı
1
8
    Toplam
65

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest